Internetový obchod
Lhoťan Lukáš - <p>Jsem přesvědčen, že prozkoumání reakcí muslimské ortodoxie může pomoci pochopit historický vývoj islámské teologie a důvody, proč se dnes nachází v pozicích, v niž se nachází. Pokud v této práci hovořím o muslimské ortodoxii, vycházím z dogmatiky muslimské sunnitské ortodoxie, která sebe sama označuje za jedinou skutečnou nositelku údajně pravého Muhammadova učení. Je totiž velice sporné, jestli se opravdu jedná o ortodoxii ve smyslu zachování linie původního učení zakladatele islámu Mohameda, nebo se spíše jedná o směr islámu, který si pouze „přivlastnil“ autoritu ortodoxie, avšak sám je spíše inovativním směrem. Naopak ortodoxním směrem by v takovém případě spíše mohl být směr některých muslimských racionalistů, což samo o sobě je jednou z velkých otázek výzkumů vývoje islámu na jeho počátku. <br /> Základním problémem ve zpracování tohoto tématu je skutečnost, že v českém jazyce je velice omezeně dostupná literatura obsahující překlady postojů muslimské ortodoxie. Jde pouze o několik knih vydaných vesměs českými muslimy. Jinak jsou názory a postoje muslimské ortodoxie i muslimských racionalistů prezentovány spíše zprostředkovaně různými českými orientalisty a překlady děl zahraničních orientalistů. V případě samotných muslimských racionalistů je také velkým problémem fakt, že i v původních jazycích je prakticky nemožné dohledat jejich autentické citace a díla, protože v samotném muslimském prostředí byla jejich díla mnohdy zničena a my se tak dnes o jejich názorech dozvídáme pouze zprostředkovaně od jiných autorů, kteří navíc mnohdy byli názorovými odpůrci těchto racionalistů. <br /> V základu vymezuji téma této práce několika základními tematickými celky, které se staly důležitým bodem konfliktu mezi muslimskou ortodoxií a muslimskou racionalistickou filozofií. Prvním celkem je téma rozumu, druhým je otázka stvoření či nestvoření Koránu a třetím tematickým okruhem je otázka svobodné vůle člověka. Všechny tyto celky byly zdrojem velkých sporů uvnitř muslimského společenství a dodnes nebyly spolehlivě a jednoznačně rozřešeny. Naopak se mnohdy staly důvodem či záminkou k velmi brutálnímu pronásledování jedné skupiny muslimů jinou skupinou muslimů, mající jiný názor na tyto otázky. A je tomu i tak v dnešní době, stačí připomenout chování teroristické organizace Islámský stát v Sýrií a Iráku.</p>