Internetový obchod
Indies - <p>Lidové písně o brněnském hradě a brněnských kasárnách. Na této desce se střídavě představují kapely Hradišťan s Jiřím Pavlicou, Cimbálová muzika Martina Hrbáče a Gajdoši s Otakarem Pokorným. Každá kapela reprezentuje odlišné pojetí zpracování lidové písně. Uslyšíme zde převážně písně moravského Slovácka, ale najdeme i vlivy české. Písně o Brně zpívají Alice Holubová, Jitka Málková, Magda Múčková, Stanislav Gabriel, Luboš Holý, Martin Hrbáč, Václav Kovářík, Jiří Pavlica, Karel Sháněl a další. Hudební úpravy: Otakar Pokorný(1,3,6,8,11), Jiří Pavlica (2,4,5,7,10,12,14,15,19,21, 22), Martin Hrbáč(13,16,17), Naděžda Chocholáčová(9), Vladimír Meloun(18), Václav Kovářík(20)</p><p>Zpívají:</p><p>Alice Holubová(2,10,19), Naděžda Chocholáčová(6,9,18), Jitka Málková(7), Magda Múčková(15,22), Růžena Kučerová(18)</p><p>Václav Kovářík(1,3,6,8,11,20), Stanislav Gabriel(4), Jiří Pavlica(5), Karel Sháněl(12), Josef Kůtný(13), Luboš Holý(14,16,22), Martin Hrbáč(17),</p><p>Hrají:</p><p>Hradišťan (2,4,5,7,10,12,14,15,19,21,22)</p><p>Muzika Martina Hrbáče (13,16,17)</p><p>Gajdoši (1,3,6,8,9,11,18,20,21)</p><p>Nahráno ve studiu Pivox, listopad 1995</p><p>Hudební režie: Milan Vidlák</p><p>Ten kůň, co právě teď stojí před vámi na Špilberku, není ani tak vraný jako spíš strakatý. Hýří různými odstíny dvou základních barev a je to kůň hudebně dobře vyvedený.</p><p>Představa lidové písně a hudby sledované hluboko do minulosti je však realitou vědeckých pracoven. Vždyť paměť folklóru sahá do hloubky jen několika generací a rituály, jež zůstávají a mohou být prastaré, se dědí jaksi automaticky a mnoho se o jejich původních významech moc neví...</p><p>Napsal jsem, že tento špilberský kůň má ve své pestrosti dvě základní barvy. Které to jsou? Ta nejsilnější a základní je moravsko-slovácká a onou druhou míří přes západ Moravy do Čech. Nositeli obou koncepcí jsou Jiří Pavlica s Hradišťanem, stálice na hudebním nebi, a Otakar Pokorný s Gajdoši, známý stovkám posluchačů rozhlasu jako multiinstrumentalista, upravovatel písní z okolí Brna a hráč na niněru, dudy a v neposlední řadě díky své vědecké profesi a technické a matematické fundovanosti organolog a konstruktér nástrojů (křivé rohy, dudy, píšťaly). Polohu rudimentární hudebnosti reprezentuje muzika martina Hrbáče.</p><p>Co na tom, že se prolínají a těsně spolu sousedí melodie, mířící přes západní Moravy k jihočeským dudákům a horňackém, dolňácké a podlužácké mísení toho, co právě Pokorný tak trefně nazývá "folk-folklór"? Tak třeba hned úvodní Ta brněnská brána (spíš je to hradišťská) zní za melodií sušilovské "halekačky" Šlo děvča na trávu (Sušil-Vyšehrad 1951, č. 347, s. 154). Proč ne? Vždyť lidová píseň a hudba nežijí v dnešní technické době jen z oné bájné proklamované čistoty průzračných studánek, ale spíše z amalgamu všedního dne a samozřejmě ze svých bájných rituálů...</p><p>Seznam skladeb:</p><p>1. Ta brněnská brána 01:07</p><p>2. Ta brněnská brána 04:09</p><p>3. Já mám koně 01:53</p><p>4. Husaři, husaři 03:36</p><p>5. Půjdem do Brna 01:51</p><p>6. Ten sebranský kostelíček 03:05</p><p>7. Brněnská kasárňa 01:41</p><p>8. Na hranickem mostě 01:00</p><p>9. Před te naše dolinečka 01:43</p><p>10. Na lanžhotském poli 02:45</p><p>11. A juž ho vezó 01:26</p><p>12. Smutná je mně cesta 02:31</p><p>13. Tenkrát má mamička 01:28</p><p>14. A v tem Kužełovém 04:22</p><p>15. V strážnickej šerhovni 02:15</p><p>16. Už je má miłá, už je zle 02:00</p><p>17. Ked sem išel, išel 01:44</p><p>18. Daj si synečku 01:33</p><p>19. Níže Nových Zámků 02:56</p><p>20. Veliký loupežník Babinský 02:56</p><p>21. Poslechněte soudruzi 03:14</p><p>22. V Brně na Štymberku 07:25</p>